1 JOHDANTO<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

2 MUA <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />MISSION

            1.2 MATKASEURUE

3 MALAWILAINEN KULTTUURI PINTAA RAAPUTTAEN

            3.1. PERHESUHTEET

                        2.1.1. PERHEYRITYKSET

            3.2. NOIDAT

            3.3. KORRUPTIO

                        3.3.1. KITARA

4 GULE WAMKULU

5 MUITA JUTTUJA

 

1 JOHDANTO

 

Seuraavassa pienessa tekstikyhaelmassa pyrin luotaamaan menneen viikon aikana paahan sattuneita ajatusvirtoja. Teksti on hyvinkin pseudotieteellinen rapellelma, eika sita tule lukea vakavana yrityksena Malawin olojen selittamiksi.

 

2 MUA MISSION

 

Kulttuurikurssi pidettiin Muan lahetysasemalla. Paikan ovat perustaneet sata vuotta sitten katoliset lahetyssaarnaajat, ja nykyinen valtaa pitava isa Buchee (Kanadan ransuja, siita aantaminen) on hengaillut asemalla viimeiset 40 vuotta.

 

Hengailunsa ohessa Isukki on kerannyt vaikuttavan kokoelman malawilaista perinnetietoutta. Tilanne on nahkaas se, etta Malawin perinteinen kulttuuri on katoamassa kuin pieru Saharaan. Rappio on ollut viimeisen kymmenen vuoden aikana hirvittavaa. Perinteiset tanssit ja laulut ovat katoamassa, ja naita Muassa koitetaan pelastaa ynna elvyttaa. Maailmanperintokohde Gule Wamkulu (lisaa tuonnenpana) erityisesti vaikutti olevan asiaansa hieman kilahtaneenkin padren suosikki.

 

Missionilla pitaa majaansa myos melkoinen joukko taitavia puuseppia. Jos jurvalainen tekee tarvittaessa puusta vaikka ihmisen (Antti Tuuri, Talvisota 1984, 41) niin nama Muan jannut hakkaavat sen ihmisen tikuiksi ja tekevat silpusta paremman. Yksi taitavimmista on saanut tekemansa patsaan jopa Vatikaanin museoon naytille, joten se kertonee minka tason taltanheiluttelijoista on kyse. Hesus Maria miten oli puuta runneltu jos jonkinlaisiksi ukkeleiksi ja tuoleiksi. Itselleni tarttui mukaan yksi piru/noitapatsas (noidista lisaa hetken paasta), ja Emppa kahmi sitten jotain vahan enemman.

 

 

2.2. MATKASEURUE

 

 

Lankkareita ja muita suhteella fifty-sixty. Mieleen jaivat mm. laakarit Eric ja Hiba. Naista ensin mainittu on uskoton jenkki ja jalkimmainen harras viidesti paivassa rukoileva pyramidimaan muslimi. Asuivat samassa kampassa reissun ajan. Asuvat samassa kampassa taalla Lilongwessa. Ovat duunikavereita. Jokusen kerran saatiin nauraa kaksikon sanan sailan heiluttelua aiheesta USA vs. muu maailma. Kaskipa Eric Hibaa ostamaan naapurikylasta vuohenkin ettei tule koti-ikava... Hyvassa hengessa vittuilivat siis toisilleen.

 

Mukana oli myos kenialainen King'ori. 55-vuotias laakari, jolla on kaksi vaimoa kotona ja Oskun tasoiset jutut. Asiaa puhuessaankin ukko oli pitelematon. Hanelta sai aika hyvaa perspektiivia Malawin nykytilaan. Sanoi mm. etta 40 vuotta sitten Kenia oli suht' samassa jamassa kuin tama maa nyt. Ei oikein ymmartanyt paikallisten ajatuksen juoksua hankaan.

 

Sitten oli perusmukavia hollantilaisia ja italialaisia.

 

 

3 MALAWILAINEN KULTTUURI PINTAA RAAPUTTAEN

 

3.1. PERHESUHTEET

 

Ihan ensinna pitaa mainita, etta malawilaiselle maailman tarkein asia on paasta hautaan kotikylan multiin. Hyvana kakkosena tulee hedelmallisyys. Sitten vasta tulevat kaikki muut asiat.

 

Jotta hautaaminen kotikylaan on mahdollista, taytyy kylaan pitaa hyvia suhteita ylla.

 

Kylassa asuvat perheen naiset. Perimysoikeus kulkee naisten kautta. Avioliitossa mies muuttaa vaimonsa kylaan asumaan. Lapsien kasvatuksen ja koulutuksen suhteen miehella ei ole mitaan sananvaltaa. Muija maaraa niista. Oikeastaan ukoilla ei ole kylassa mihinkaan muuhunkaan sanan sijaa. He ovat vain vahan niinkuin pysyvaisvierailulla. Ukko voidaan lempata himasta koska vaan. Jos muija kuolee, joutuu aija varmasti lahtemaan. Lapset jaavat vaimon sisarille.

 

Malawilaisen miehen tulee menna naimisiin ja siittaa lapsia. Jos ihminen ei ole naimisissa han on viela lapsi. Jos ei ole lapsia, on han tuhkam... ja siten aivan pariaariluokkaa. Parhaat naurut Malawissa saa impotenssivitseilla.

 

Miehen tulee myos hommata elinolosuhteita lastensa perheelle ja... siskojensa perheille, jotka asuvat siis toisaalla kuin han itse. Mies on siskojensa suojelija ja samalla ikaankuin sen perheen paa. Tama aiheuttaa sen, etta miehet nykyaan aika usein paskat nakkaavat kakaroistaan ja kayttavat palkkansa vaikkapa ryyppaamiseen. Jos jotain jaa jaljelle se tuhlataan. Mitkaan rahat eivat nimittain riita tayttamaan oman ja siskojen perheiden vaatimuksia. Ennen systeemi on toiminut, mutta nykyajan vaatimukset ja houkutukset ovat ajaneet koko homman tiensa paahan.

 

3.1.1. PERHEYRITYKSET

 

Malawilaisten perheyritykset eivat kukoista. Niita ei oikeastaan ole. Syy siihen on tuo laaja perhemalli. Jos otat jonkun suvusta duuniin, voit olla varma etta varaston havikki on jarjeton. Mika on sinun on myos minun. Samaa perhettahan tassa ollaan, ja perhetta pitaa auttaa koska muuten ei paasta kotikylan multiin. Jos joku onneton kuitenkin sattuu avaamaan vaikkapa ravintolan, voi olla varma etta kapakki on auki pari kuukautta. Sitten megalomaanisten ravintolan avajaisten laskut lankeavat maksuun ja edessa on bankrupt.

 

3.2.  NOIDAT

 

Malawilainen pyrkii harmoniaan, tasapaisyyteen. Jos joku menestyy tyopaikallaan paremmin kuin muut tai tekee muita enemman toita, voi han olla varma etta leimakirves heilahtaa. "Noita, noita!"

 

Noidat ajavat vain omaa etuaan. Noidat ajavat omaa etuaan tappamalla pikkulapsia (oikeastaan kirjaimellisesti noita syo lapset) ja saaden nain lasten elinvoiman haltuunsa. Noidat ovat syy lapsikuolemiin ja AIDSiin. Jopa valtionhallinnossa yliopiston kayneet ihmiset uskovat noitiin. Paikalliset vihityt papit uskovat noitiin.

 

Jos pyrit eteenpain urallasi, olet noita. That's it. Ei parane olla, koska noitia ei kukaan halua tavata, ja sitten ei taas paase kotokylan kirkkomaahan.

 

 

3.3.  KORRUPTIO

 

Malawilaiset olivat diktaattori Bandan aikaan melko tyoteliasta kansaa (oli parempi olla jos halusi pysya hengissa), ja suuri osa on sita vielakin. Bandaa ja poliisivaltiota seurannut Dr. (kunniatohtori jostain hampurilaisyliopistosta) Muluzi ilmoitti, etta nyt me olemme demokratia. Demokratia tarkoittaa sita, etta kenenkaan ei tarvitse tehda toita, lakeja ei ole, kaiken saa varastaa/rikkoa (jenkkilekuri sanoi, etta asiat hajoavat itsestaan Malawissa. Jopa ratakisko.) ja rahaa pitaa tulla.

 

Tassapa sitten hauskoja esimerkkeja mihin paadyttiin: Sairaanhoitaja/laborantti saattaa sanoa koeputkia pesuun tuovalle laakarille olevansa alipalkattu. Mutta jos lekuri maksaa vahan kateen, niin han voi kylla tehda tyosopimuksensa mukaisen duunin.

 

Koulutuksiin mennaan jos niista maksetaan paivarahaa. Siivoojat osallistuvat paivarahan vuoksi vaikkapa silmanpohjan kirurgiaa kasittelevaan workshopiin, ja totta kai siivoojat saavat niihin osallistua. Avustusjarjestojen projektit etenevat, jos niita kasittelevista konferensseista maksetaan hallinnon virkahenkiloille kunnon istumakorvaukset. Jos ei makseta, eivat projektitkaan etene. And so on.

 

Nykyinen presidentti koittaa kovasti kitkea korruptiota maasta, mutta sarkaa piisaa.

 

3.3.1. KITARA

 

Ostin kitaran. Akustisen teraskielisen. Ihan kelpo peli on. Silla on hyva etsia taas opettajaa ja vapahtajaa seka menna ysikutosella taivaisiin.

 

Ihan taytta hintaa ei tullut kuitenkaan kitarasta maksettua. Kavi nimittain niin, etta intialaisten omistama kauppa sai 26 tonnin skebasta 14500 rahaa, ja kaupan tehnyt paikallinen kaverinsa kanssa pari tonnia mieheen. Jatka sanoi, etta han tekee tata vahan vittuillakseenkin inkkareille, jotka saattavat antaa silloin talloin fyysistakin korokoroa tyontekijoilleen. Etta hyi minua...

 

 

4 GULE WAMKULU

 

Suuri tanssi. Esitetaan kaikissa juhlissa. Naamareihin pukeutuneet tanssijat laittavat esille yhteison moraalikoodiston. Ja niita naamarihahmoja piisaa. Isa Bucheen keraamissa kokoelmissa on jotain 800 hahmoa, alkaen herra Kupasta paattyen polkupyorailevaan nuoreen mieheen. Mika jai mieleen parhaiten nakemastamme parin tunnin showsta oli se, etta hahmojen tehtava oli lahinna pitaa naisvaki kaidalla tiella. Hahmo, joka veti rookia (ja oli siten kaikkinaista huumeiden kayttoa vastaan) heratti oikeata kauhua paikallisten naistanssijoiden keskuudessa. Samoin polkupyoraileva nuorimies (pyoralla paasee liikkumaan verrattaen pitkia matkoja paivassa, ja niilta matkoilta tarttuu mukaan morsiamia ja veneerisia tauteja. Pyora antaa myos saman vallan kuin kylan paallikolla on...) Osa naisista pelkasi niin, etta olivat laskea karkuun juostessaan alleen. Yksi hahmoista ei osannut kayttaa maissin jauhantaan kaytettavaa isoa morttelia. Mortteli pyrki aina karkaamaan ukolta, ja lopulta sen kanssa joutui painimaan lattialla. Morttelin symboloidessa feminiinista elinta alkaa viestikin selvita. Varo tyhjaa ampuvia jannuja.

 

5 MUITA JUTTUJA

 

Fudismatsissa kaytiin susnnuntaina. Paikalliset Central Regionin Apollos ja Tigers iskivat yhteen. Vierailija Tigers voitti 0-1. Katsomossa oli meidan lisaksi valkoisia kotijoukkueen maalimaaran verran. Puutarhurin ja neljavuotiaan poikansa kanssa oltiin. Taalla ei pelata mitaan suuria otteluita (no, maaotteluita joskus. Niihin ei kuitenkaan ole kuulemma jauhonaaman hyva menna yksin hortoilemaan).

 

Paljon oli yritysta ja vahan vahemman jarkea. Taivavia kavereita pallon kanssa, mutta samoin kuin itsellani sahlyssa kikkailu oli merkittavassa roolissa. Riplauksia, naattimista ja taas riplausta. Sitten se kolmas vipuun yritetty pakki yleensa otti kuulan pois ja hyokkays tyrehtyi siihen.

 

Paadumarina haari yllattaen nainen, ja ihan hyvin vetikin. Ihme juttu kuitenkin etta tassa maassa joku nainen on saanut paahansa jalkapalloerotuomarina olemisen. No, saattoihan han olla ulkomailtakin.

 

Lamminta vetta ei ole varajaan termostaatin poksahdettua vesikatkon vuoksi. Sahkoa ei ole termostaatin aiheuttaman oikosulun vuoksi. Sahkoukko tosin on paivan riehunut tanaan talossa, joten eikohan nama jutut ole illalla hoidossa.

 

Pikku hiljaa taalla alkaa viihtymaan.