Uutta?

Eipä juuri. Tein tuurini Crane's Nestin asukkien auttamiseksi eli tuputin leipää ja mehua pyörätuolissa istuvalle EHA:lle torstain lounaalla. Saa siitä kicksejä kun tulee hymy takaisin. En kyllä pystyisi tällä alkoholin kulutuksella jatkuvasti sitä työtä tekemään eli lakki päästä.

Oli ACDC/dysleksia:n mutsin kanssa palaveri. Nyt kun 8-vuotias jannu on saatu diagnosoitua niin tottahan toki on olemassa hyvinkin toimivat ynnä nopeat lääkkeet asioiden tolan normalisoimiseen. Ja kyllä pitäisi olla joku kvantitatiivinen mittari itsetunnon kohentumiselle... Mmmmm.

Ymmärrän kyllä vanhemman huolen lapsestaan ja pyrkimykset parhaaseen mahdolliseen. Jos kuitenkin viime keväänä ollaan oltu pisteessä "en mene kouluun, vituttaa. Miksi mä olen tällä pallolla?" ja nykyään osataan hymyillä sekä esittää parannusehdotuksia plus kirjoitetaan (ilman vokaaleja toki) hyvinkin mielellään niin haloo ja herätys, kait?

Sitten on tuo naapuri kolmosen maikka. Sillä on ristinään 8-vuotias sakemanni likka jolla ei ole juurikaan englannin kieltä hallinnassa. Likka ei oikein pysy brittiläisen rauhallisena tunneilla. Sen luulisi olevan aika ymmärrettävä skenario.

Paitsi että ei ole. "Se on niin lapsellinen, ei kuuntele yhtään ja on vähän tyhmäkin." Ihan vastaavasti on ollut älyn puutetta vajavainen/murteellinen englannin kieli luokka-avustajillaan...

Kevyen varovasti sanoin että mä olisin ihan samanlainen jos olisin venäläisessä koulussa. Jos et ymmärrä niin pitkäksihän siinä aika tulee.

Meillä kävi huono säkä viime keväänä siinä suhteessa että sakemanni-perheet lähtivät tai muksut menivät secondaryyn. Sillä pikkumimmillä ei ole oikein seuraa. Niinpä mä sitten menin välkkävalvonta hukillani kertomaan notta joo, " Mä verstehen kyllä hyvinkin mutta kun en ole puhunut pitkään aikaan niin on vaikea puhua. Joten kerro vaan ja mä vastaan englanniksi ja perusjuttuja voidaan vetää auf Deutsch myös. Että opeta sä mua niin mä opetan sua."

"Mä oon vähän yksinäinen kun kun tää on uus koulu, mulla ei oo vielä kavereita ja kukaan muu ei puhu saksaa. Mut kyllä mä tiedän että mä opin englanninkin aika nopeesti. Kiitos että tulit pamiseen, kato mä löysin kuolleen sudenkorennon..."

Ja se palo silmissä kun sitä toivoa ilmestyikin.

Vinkkinä siis nuorelle opettajalle (tai ihan kenelle muulle vaan) joka haluaa "ulos" töihin. Opetelkaa niitä kieliä. Olis pitänyt se latina/joku muu ranska-espanja opetella... Jopa siitä ruotsista on ton sakemannin rinnalla ollut hyötyä. Se on katsokaas sitten karrikoidusti hollantia/afrikaansia. Ja ei, siltikään ei ole järkeä ns. pakkoruotsissa. Itse sen ehkä siltikin valitsisin, vapaaehtoisena.

Loppuun vielä:

MUN PALLOKERHO IS BACK!!!!!!!!

Ihon aukoi, saumat ratkoi. Rumpalille voimaa! Halaisin jos se ei olisi homostelua.