Meinasivat viime viikolla katkaista meiltä veden kun oli kuulemma maksamattomia laskuja. Eipäs muuten ollutkaan, kaikki on maksettu. Puhelimella mobile moneytä käyttäen. Että katselkaa itse ne systeeminne läpi ennenkuin tulette tänne riehumaan. Ei ole mun vika jos se ei teillä näy, korjatkaa systeeminne ja kuitti maksusta on muuten tässä, puhelimessa. "Luo tänään systeemi!"

Lauantaina sitten portille kolkutettiin taas. "Vesilaitokselta päivää. Saataisko tulla sisään?"

"Tekemään mitä?" kysyi allekirjoittanut.

Vastauksena oli jotain muminaa: "Customer survey blaablaablaa."

"Jaaha. Saisinkos mä nähdä jotain iideetä ja työmääräystä ja sellaista? Kampalassa on ollut viime aikoina ryöstöjä/ryöstökohteiden kartoituksia juuri näissä merkeissä..." Mulle esiteltiin huonosti laminoitua henkkaria ja jotain numeroimatonta kuittivihkoa. "Jaa että ei voi soittaa toimistoonkaan? Sori, näillä eväillä tänne ei sitten tulla." Portti kiinni.

Tänään sitten ne tulivat isommalla joukolla, kera kahden poliisin. Hajira soitteli E:lle ja mulle ja minähän se lähempänä olin joten eikun setvimään.

Vesilaitoksen paskiaiset olivat kertoneet poliisille että me varastetaan vettä/meillä on laiton liittymä. Siinä oli muija Kalashnikovin kanssa ja ukko pistoolin. Kun tulin paikalle, oli vesipoppoo kuokkimassa meidän aidan ulkopuolella liittymää esiin. Paikalla oli myös paikallisen vesipisteen pomoa sun muuta.

Siinä sitten kertomaan totuuksia näille viskaaleille. Että niinkuin a) mitä vittua, b) jatkan samasta aiheesta ja c) enhän mä todellakaan voi päästää vallitsevassa turvallisuustiilanteessa ketään tänne ilman asianmukaisia dokumentteja. Ja ei, se työn jälkeen annettava kuitti ei ole virallinen dokumentti sisäänpääsyyn. Semmoinen pitää olla etukäteen. Poliisit kuuntelivat mua ja kysyivät sitten vesi-ihmisiltä "Oliko asia niinkuin muzungu tässä kertoo?" Ja olihan se. Poliisi kertoi hyvin selvin sanankääntein vesiliskoille minun olevan satarosenttisesti ja vähän ylikin toimissani oikeassa. Olivat vielä jälkeenpäin, mun jo poistuttua, kertoneet lugandaksi liskoihmisille tarvitsevansa sitten jossainmäärin tukevasti tästä väärästä hälyytyksestä tuohta lapaan.

Jotain putkenpätkää ne siinä olivat vähän vaihtaneet ja alles oli klar.

Mikä tässä episodissa oli huiminta oli se, että poliisit oli ohjeistettu vesilaitoksen puolesta antamaan kyynelkaasua meille jos vastarintaa esiintyy. Muija oli paikalla E:n kiinniottamista varten ja ukko meikäläistä silmällä pitäen. Käydessäni episodin aikana sisällä kusella, oli ukkokyttä kysynyt Milton-vartijaltamme että "ei kai sillä ole tuolla talossa mitään pistoolia tms?"

Ttu mikä banaanitasavalta! Mitä tun Rautajärviä ja Päkkejä Kampalan vesilaitos luulee olevansa?