Aika on mennyt voittopuolisesti fudiksen siirtoikkunaa kommentoidessa. Tai niin, olinhan mä töissäkin ja mukulat tulivat kanssa.

Tänään siis aloitettiin. Ihan jees meni, Oli kolme hyppytuntiakin. Aggressiivikko-C. kokeili toki vähän kepillä jäätä. Ei mitään ihmeellistä, sellaista näsäviisastelua lähinnä. Hiljaa mielessäni pidin hupaa kun äitinsä tuli iltapäivällä hakemaan muksua. Oli kuulemma ollut aamulla ihan paniikissa, "pahimmassa kahteen vuoteen". Juu varmaan on ollut jätkä paniikissa ja pelokkaana jos kuitenkin kaikella seitsemän vuotiaan arroganssilla koitetaan v*ttuilla uudelle opettajalle heti ekalla tunnilla... No. Päätänsä hakkasi seinään siinä kohtaa. Kuvainnollisesti siis. Kerroin sille hyvin selvästi että musta kyllä saa kaverin niihin kinkereihin. Saa nähdä mitä pullasuttua syöttävä äiti siihen lähestymistapaan sanoo. Oli meinaan tänään "joutunut" laittamaan lounaspakettiin leipien väliin SUKLAATA että poika oli suostunut lähtemään kouluun. Heh. Mielenkiinnolla odottelen koska pojan ongelmat ovat mun syytä. Olisikohan jo ensi viikolla sen aika?

Sitten luokalle tuli myös kaksi uutta oppilasta. Tyttöjä kummatkin. Toinen puukenkämaasta ja toinen ranskanperunoiden oikeasta kotimaasta. Belgi-likka on ihan loistava. Tulee todennäköisesti olemaan luokan kärkeä. Hollantilais-typy on kanssa iahn mukavan oloinen. Eikä puhu sanaakaan englantia! Ja äitinsä ei katsonut tätä millään lailla asialliseksi mainita tavatessamme maanantaina. Huoh. Ei siis ranskaa hänelle vaan queen's english on the double.

Hieman ihmetytti koulun politiikka tuon em. likan kohdalla. Tokihan lapset oppivat kieliä. Kyllä kyllä. Mutta esim. Lilongwessa uusille koulutulokkaille pidettiin ihan selvästi kielikoe joka piti klaarata sisäänpäästäkseen. Olihan sielläkin toki sitten jostain kumman syystä jonon ohi päässeitä kiinalaisia... Yleensähän vanhemmat kuitenkin tietävät edes pikkuisen etukäteen muutoistaan toisille mantereille, joten luulisi olevan luonnollista että edes perusteet tulevasta kielestä koitettaisiin jotenkin opettaa omille lapsille. Oikeastaan mä taidan tässä sittenkin kritisoida L:n vanhempia. Onneksi luokan kaksi belgi-lasta osaavat hollantiakin.

Naapuriluokan Millie kertoi mun olevan työnarkkari ja kontrollifriikki. Tämä sen vuoksi että oli tehnyt istumajärjestyksen luokkaani. Ja olin kopipeistannut aihekokonaisuuden historian tavoitteet koulun tietokannasta. Heh. Se tuskaili kovasti luokkansa koristelun kanssa. Kun ei millään kerkiä näes. Ei vaikka on kokopäiväinen, asiallinen luokka-avustaja tekemässä. En viitsinyt sanoa että Suomessa nää kaikki tehdään yleensä yksin.

Jeps. 177 työpäivää jäljellä.

Hiddolainen. Taas meinasi unohtua. Malawista tuli kuvia. Tai siis jonkin sortin valokuvaboksi se oli. E sitä on mulle koittanut kaksi päivää lähettää meiliin. Ei tule jostain syystä läpi.

No jokatapauksessa. Chikondi oli ollut luokallaan sijalla 28/42. Pelkästään "good"ia ja muutama "excellent":iä oli kuulemma tullut. Tämän kuulin siis E:ltä, joka oli ko. meilin Malawista saanut. Itse en ole mokomia nähnyt. Koitan edelleen saada niitä dokumentteja itselleni/tännekin. Onnistunee joskus.