Se on taas yksi vuoden lystikkäimmistä päivistä tänään. Meinaan siis Ugandan itsenäisyys-sellaista.

Se meinaa jälleen kansallista vapaapäivää ja hyvä niin. Ei tarvitse mennä koululle aiheetta haukuttavaksi. Lisäksi voi katsella telkkarista koikkelehtimista itsenäisyyspäivän paraatissa ja nauraa itsensä tärviölle kun joku marssibändistä kaivaa taas nenää etusormen toisen nivelen syvyyteen kesken kuvioiden.

Täällä ei järjestetä mitään linnanjuhlia. Tuo paraati ja juuri nyt menossa oleva valtiollinen aamiainen ajavat sen asian. JOS televisioitu banketti kuitenkin järjestettäisiin, olisi bingorivini seuraavanlainen:

 

Korruptoitunut kleptokratian jäsen

 

 

Korruptoitunut kleptokratian jäsen

 

 

Korruptoitunut kleptokratian jäsen

 

 

Korruptoitunut kleptokratian jäsen

 

 

Korruptoitunut kleptokratian jäsen

 

 

Korruptoitunut kleptokratian jäsen

 

 

Korruptoitunut kleptokratian jäsen

 

 

Korruptoitunut kleptokratian jäsen

 

 

Korruptoitunut kleptokratian jäsen

 

 

Korruptoitunut kleptokratian jäsen

 

 

Korruptoitunut kleptokratian jäsen

 

 

Korruptoitunut kleptokratian jäsen

 

 

Korruptoitunut kleptokratian jäsen

 

 

Korruptoitunut kleptokratian jäsen

 

 

Naapurimaan diktaattori

 

 

Länsimainen diplomaatti

 

 

Olisi vähän tylsä tuo bingo...

Olin viime keskiviikkona palaveeraamassa meidän rehtorin kanssa. Kaukaa viisaana laitoin puhelimen äänittämään... Kuulen "nauhalla" kysyttävän "Käytänkö mä meidän matikan-opetusohjelmaa ollenkaan, suunnittelenko mä ollenkaan ja varsinkin suunnittelenko mä yhteisesti toisen kolmannen luokan kanssa?"

Kuulen itseni vastaamassa kaikkiin "Joo. Mä itseasiassa tulen juuri tuosta meidän viikottaisesta suunnittelupalaverista. Käytän matikkaohjelmaa mutta tottakai jos mä tiedän toimivamman harjoituksen/pelin niin kai mä sitä käytän. Jakso- ja viikkosuunnitelmat ovat mulle työkaluja, ne ovat hyviä. Sen sijaan mä pidän hieman ei-professionaalina kirjoittaa yksittäisiä tunnilla oppilailta kysyttäviä kysymyksiä ylös. Samoin musta on aika turhaa työtä tehdä kirjallisia yksittäisiä tuntsareita yleensäkään, mutta vielä turhempaa niiden tekeminen on kolmeksi viikoksi eteenpäin kun eihän sitä tiedä miten ne mukulat etenevät. Mun käsittääkseni täällä ollaan opettamassa eikä täyttämässä suunnitelmia ja jos todellisuus poikkeaa suunnitelmasta niin se ei todellakaan ole se todellisuus joka on väärässä. Olen tehnyt noita yksittäisiä tuntsareita kahden-kolmen erissä ja ne kaikki löytyvät koulun shared drivelta."

Tää matikka-juttu on varsinkin hauska koska meidän matikka-koordinaattori tuli vahingoniloisena kyselemään meidän puolen-termin tuloksia. Ne saatuaan se poistui käsiään väännellen "Näähän on oikein hyviä scoreja..." 

Ja sitten mä saan varoituskirjeen, jossa a) mun pitää kuulemma suunnitella kirjallisesti, b) suunnitella yhdessä toisen kolmosen kanssa ja c) olla olematta kriittinen/kertomatta poikkeavia mielipiteitä opettajankokousissa ehdotetuista asioista koska se voi pahoittaa ihmisten mieliä. Jos en näin tee, ei sopimusta uusita tai voi tulla kenkää.

Mitään negaa ei itse opettamisesta ei ole tullut, päinvastoin. Muksut diggaavat ja vanhemmat eivät valita.

KUKAAN ei ole käynyt kysymässä meidän naapuri-kolmosen maikoilta meidän suunnittelusta. Näytin tätä kirjettä heille ja olivat siitä paikasta lähdössä toimistoon kertomaan totuuksia. Myös tuon suunnittelun suhteen, sillä meillä sattuu olemaan melko samanlaiset ne tuntsarit. Sattuneesta syystä, heh heh.

Hillitsin heitä ainakin toistaiseksi koska sehän saisi toimiston näyttämään taas incompetentiltä. Ja siitä ne ei tykkää...

Eipä sillä, näitä tällaisia kirjeitä on lentänyt koulussa enemmänkin viime aikoina. Joku toimistossa voi pahoin tai jotain. Voisivat nyt kuitenkin tarkistaa faktoja edes vähän alusta.  

Rassukat.