Se on jätkät ja muutkin sillä lailla että meikäläinen on nyt todistetusti maailman mittakaavassa ihan vitun kova ope. Tarkistelin meinaan tänään viimeisetkin SAT:t. Tai no, Prossy tarkasti 'bout puolet koska asia on tärkeä ja vastuuta annetaan jos sitä halutaan. Ja jos se kyetään kantamaan.

Ne, joilla on mielessä sanoa:"No oppiihan ne jos niille tarjolle asettaa" menevät nyt pois. Pois pois pois. Hus! Hus hus! Ei nyt, ei tänään. *hymiöinen*

Matikasta ei tarvitse puhua.Tieto oli että ylöspäin menevät.

Se oli tuo englannin kieli, joka askarrutti kuitenkin. Kun meinaan ei-foneettisena se on hippuisen hankala 7-vuotiaan skandin opetella, noin niinkuin esimerkkinä. Kyllä mä jolly phonicsit olen läpi käynyt sun muuta, ei siinä. Se ei siltikään ole mun äidinkieleni (joka jatkaa rapautumistaan). On oikeasti joskus vähän skitsoidinen olo kun huomaa ajattelevansa "Reinikaisen" tapahtumia englanniksi.

Onneksi skaalan tekijä on ollut ammattilainen. Eli otan hatun päästä brittisysteemin testinluojan edessä kun kerran paikka on. Testi mittasi kirjoitustaitoa kokonaisuutena. Spelling oli toki mukana osana testiä, mutta ehkä n. 1/5 pojoja antavana. Vähän ristiriitaista siis normaaliin curriculumin mukaiseen koulutyöhön verrattuna.

Etukäteen olin tätä testausta vastaan. Nyt... No. On siinä hyvät puolensa. Kun kerran näin meni.

Eniten tämä sessio on kertonut siitä, että yksilölliset oppimistarpeet pitää ottaa huomioon. Tiettyyn rajaan asti. Ei kääritä kuplamuoviin, ei pumpuloida. Vaaditaan, vaaditaan ja vaaditaan. Sitten kun osutaan, annetaan mainetta kera kunnian. Yleispätevät säännöt ovat poikkeuksetta samat kaikille. "Älä tule tänne tuhlaamaan mun ja sun omaa aikaasi. Sä voit kaivaa nenää kotonakin." 7/8-vuotias ymmärtää kyllä tämän. Niille pitää vaan olla rehellinen ja oma itsensä.

Ok, ei niille tarvitse kertoa jos on darra. Kerran on ollut.

Ja sitten tärkein kaikista: Turhasta vinkuville, paapoville vanhemmille ei anneta periksi.

Minä olen voittaja ainakin tänään: http://www.youtube.com/watch?v=6uUyS7dPqqg

Gotcha! Mua etsii nimismies! Ja nyt on half term break!

Muuten tää on mennyt pakkaillessa. Huomisiltana mahdollinen raportti tulee jo Bugolobista.

Ja kun tänne asti päästiin niin äitekin voi lopetella pikku hiljaa punastelemisen "Miten se itteensä noin kehumaan menee. Onkohan sille taas noussut kusi päähän?¨Mitähän naapuritkin meinaa?" Sanot vaan että on sille, tai ainahan se siellä on ollut ;-) Laitas muori muuten vastikelappujen viitteet ja hinnat tulemaan kuumaan postiin. Oli komeita pernanistutus kuvia.

Siivet on auki ja näköjään ne kantavat.